ChatBot جدید متا برای گفتگو

ChatBot

آزمایشگاه تحقیقات هوش مصنوعی متا یک Chatbot جدید ساخته که همه کاربران می‌توانند با آن صحبت کنند. این چت بات برای جمع‌آوری واکنش و تست قابلیت‌هایش با کاربران به اشتراک گذاشته شده است.

چت بات متا با نام BlenderBot 3 در اختیار کاربران اینترنت قرار داده شده است. این چت بات که اکنون برای کاربران آمریکایی در دسترس قرار گرفته، قادر است در گفتگوی عمومی با مخاطبان شرکت کند و سوالاتی که معمولاً از یک دستیار مجازی می‌پرسیم را نیز پاسخگو باشد. 

این نمونه بر اساس تجربه‌های قبلی متا در زمینه مدل‌های زبانی و نرم‌افزارهای تولید متن ساخته شده است. نرم‌افزار Open AI GPT-3 مهم‌ترین نمونه از این مدل‌ها است و BlenderBot نیز با مجموعه داده متنی گسترده‌ای تمرین داده شده است.

این گونه سیستم‌ها در سال‌های گذشته بسیار کاربردی بوده‌اند و از آن‌ها استفاده متنوعی شده است که از میان آن‌ها می‌توان به ساخت کد برای برنامه‌نویس‌ها یا کمک به نویسنده‌ها برای نوشتن کتاب اشاره کرد. این سیستم‌ها البته جهت‌گیری‌های مجموعه داده خود را تکرار می‌کنند و گاهی جواب مناسبی برای سوال‌ها ندارند.

نمونه گفتگوی چت بات متا

متا با چت بات جدید روی همین مشکلات کار کرده و BlenderBot قادر است برای صحبت در مورد یک موضوع خاص، اینترنت را جستجو نماید. کاربران می‌توانند روی پاسخ‌ها کلیک کنند و به منبع آن نیز دسترسی داشته باشند.

متا حال با ارائه سیستم چت خود با عموم قصد دارد واکنش مردم و همچنین قابلیت‌های آن برای مقابله با مشکلات سیستم‌ها زبانی بزرگ را مورد بررسی قرار دهد. کاربران می‌توانند پاسخ‌های نامناسب را گزارش کنند و طبق ادعای متا، این موضوع استفاده بات از کلمات توهین آمیز را به حداقل رسانده است.

ارائه چت بات هوش مصنوعی به عموم در سال‌های گذشته برای شرکت‌ها با ریسک همراه بوده است. مایکروسافت در سال 2016 بات Tay را برای توییتر عرضه کرد که از صحبت با کاربران یاد می‌گرفت. البته بعد از کمتر از 24 ساعت یاد گرفت توییت‌های نژادپرستانه و توهین آمیز به اشتراک بگذارد.

متا گفته BlenderBot به تنظیماتی برای جلوگیری از این مشکل مجهز شده است. البته این شرکت اعلام کرده حساسیت بیش از اندازه به چت بات‌ها می‌تواند از رسیدن آن‌ها به نوعی زبان طبیعی و انسانی جلوگیری نماید.

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بیان کنید